Hoe werk je aan duurzame innovaties binnen het onderwijs en binnen de profielorganisaties in het bijzonder? Dat was de vraag die centraal stond bij het seminar op 15 november 2023. Het kwam naar duidelijk naar voren bij de twee gastsprekers: Tijana Prokic Breuer (Education Lab) en Suzanne Unck (Impuls Open Leermateriaal). En ook bij de presentaties van Technasium en Havisten Competent. Zo’n 25 voorzitters, projectleiders en coördinatoren van profielorganisaties waren aanwezig.
Nieuwe projectleider
Nico de Jong stelde de nieuwe projectleider van het Platform Profielonderwijs voor: Martijn de Graaff. Hij is freelancer en werkt al voor een aantal profielorganisaties (Vereniging Begaafdheidsprofielscholen, Stichting Het Zelfstandig Gymnasium) en kent uit eerdere rollen een aantal andere profielen, zoals Havisten Competent, Technasium, Jet-Net/Technet en NLT.
Presentaties Havisten Competent en Technasium
De presentatie van Bas Smies, bestuurslid van Havisten Competent, ging in op de ontwikkeling van de HaCo-visitatiecyclus. Uit een evaluatie onder leden bleek dat de oude cyclus als zinvol, maar wel intensief en weinig flexibel werd ervaren. Er was behoefte aan een meer waarderende vorm van visiteren en auditeren, eentje die aansluit bij de ontwikkelbehoefte van de school.
In de nieuwe cyclus wordt de ontwikkelbehoefte van elke school in kaart gebracht, Jaarlijks wordt een school gematcht met een “critical friend” (ander lid) op basis van die ontwikkelbehoefte. Deze scholen komen minimaal een keer per jaar bijeen, en delen vooraf hun ontwikkelagenda. De opbrengsten hiervan worden gedeeld met het bestuur. De audit blijft bestaan, een keer per vijf jaar wordt een school ge-audit.
Carolien de Neeve is netwerkregisseur bij Technasium. Zij vertelde tijdens het seminar over de netwerkvisitatie binnen het profiel gericht op kwaliteitsontwikkeling. De basis van deze netwerkvisitatie is een zelfevaluatie op zes kwaliteitscriteria: de O&O-docent, de werkplaats, O&O-project, curriculum, meesterproef en samenwerking.
Education Lab
Tijana Prokic Breuer is van het Education Lab Netherlands. Dat is een onderzoeksnetwerk dat werkt aan de verbetering van het onderwijs door ervoor te zorgen dat het onderwijsbeleid en de onderwijspraktijk op wetenschappelijk bewijs zijn gebaseerd. Ze maken gebruik van gerandomiseerde impactevaluatie, big data analyse en beleidssimulaties om de kwaliteit en effectiviteit van beleid, programma’s en interventies te verbeteren.
Prokic Breuer begint met te laten zien dat we als Nederland innovatief zijn als het gaat om onderwijs. Sinds 2000 is er een grote stijging als het gaat om nieuwe concepten en profielen. Volgens de OESO is Nederland een van de meest onderwijs-innovatieve landen ter wereld.
Toch zien we allerlei zorgwekkende signalen: dalende kansengelijkheid, basisvaardigheden moeten beter, laaggeletterdheid is een groot probleem in de maatschappij.
Daarom is Education Lab opgericht: er is een groeiende vraag naar wat werkt in het onderwijs(beleid) en hoe we tot duurzame verbetering en innovatie komen. Er is een gebrek aan gedegen evaluatie van intiatieven in het onderwijs. Er is gebrek aan consensus over de kwaliteit van het onderwijs. En er is gebrekkige kennisdeling en kennisbenutting. Education Lab wil evidence-informed onderwijs en onderwijsbeleid stimuleren voor duurzame verbetering en innovatie van het onderwijs.
Belangrijk is ook in de gaten te houden dat correlatie geen oorzakelijk verband per se is. Het kan zijn dat toeval of andere factoren een rol spelen. Belangrijk bij onderzoek is dus de vraag: wat onderzoek je precies?
Belangrijke randvoorwaarden voor evidence-informed werken: leiderschap, cultuur, vaardigheden, tijd, infrastructuur en geduld.
Opmerkingen na de lezing van spreker en uit de zaal:
Impuls Open Leermateriaal
Als laatste kwam Suzanne Unck aan het woord, van Impuls Open Leermateriaal. Bij het vorige seminar kwam dit onderwerp ook ter sprake.
Suzanne Unck had een aantal stellingen, zoals ‘alles moet open zijn’. Reacties: